חסר רכיב

רולניק דבורה

רולניק דבורה
כ טבת ה'תר"ע - כ"ה טבת ה'תשל"ז
01/01/1910 - 15/01/1977

אם  דבורה  (גרינהאוז)  רולניק היתה חיה היום – כמה מילים לזכרה של אימי

 

אם דבורה רולניק היתה חיה היום היא יכלה היתה להיות הפרוייקטורית של הקורונה.  אימא  היתה נבחרת לתפקיד זה בשל הגיונה הבריא,  ובשל שיקול הדעת המאוזן.  דבורה גם התאפיינה ביכולת לדבוק  בקו ברור ולא להיות מופעלת על ידי לחצים  כגון  "לא נעים" או ציפיות של הזולת. נסיונה כוועדת בריאות של הקיבוץ יעיד כאלף עדים על יכולתה בתחום זה.

אם דבורה רולניק היתה חיה היום הייתי יכול להשען על תמיכתה כפי שתמכה באבי שמריהו. אימא נתנה את ההרגשה שאנחנו , ילדיה חשובים לה והיא לא היתה מוותרת לקולקטיב ולדעת ההמון אם היתה סבורה כי נגרם לנו עוול.

אם דבורה רולניק היתה חיה היום, היתה מחזקת את משפחותינו השונות , היתה תומכת בנו ברגעי קונפליקט וכל הצדדים המעורבים היו מקשיבים לה. זה היה המעמד שרכשה לה בתוך משפחתנו  ובקרב קרובי משפחתנו.

אם דבורה רולניק היתה חיה היום היתה  נותנת את זמנה ומרצה לעזור לנו בגידול ילדינו, כמן שגידלה  את ערן נכדה הבכור  בנו של עמוס ואת ליטל ביתה של אסתר.

אם דבורה רולניק היתה חיה היום, אפשר היה לקבל השראה ממחויובותה לעבודה ומהמסירות לקיבוץ ולקבוצת השווים.

אם דבורה רולניק היתה חיה היום – ניתן היה להתייעץ עימה בסוגיות מוסריות ופוליטיות ואולי אפילו היינו יודעים למי להצביע בתקופה מבולבלת זו.  אימא הוותה תמיד מגדלור מוסרי וערכי  לחברי הקיבוץ ולמשפחתה.

אם דבורה רולניק היתה חיה היום , הייתי מבקש ממנה להמשיך להקריא לי סיפורים מהתרבות הרוסית כפי שהקריאה לי בילדותי.

אם דבורה רולניק היתה חיה היום היננו נהנים מבישוליה המיוחדים ובעיקר מהעוף עם תפוחי האדמה שהיתצה עושה בסיר פלא  עם חזרתו של עמוס מהצבא.  אימא ידעה לשמר את מוסד ארוחת הארבע בה נתנה להרגיש בית גם לילד שגדל בלינה משותפת וייחל לתחושת משפחה.

אם דבורה רולניק היתה חיה היום הייתי מזכיר לה רגעים יקרים בהם לקחה את הילד הצעיר מבית הילדים כי היה לו קשה בלילות. וגם היינו נזכרים ביחד כיצד חפפה את ראשי כאשר פחדתי מכניסת הסבון לעיני.

אימא , את חסרה לי , ואת משמשת לי עד היום למודל נשי של אמהות , יציבות ואהבה.


אצל הדודה והדוד בעין שמר

כביש חדרה עפולה , תחנת אגד ליד הקיוסק של ינקילביץ.  -  דוד שמריהו מחכה לי עם טרקטור של המסגריה או אופניים, ואוסף אותי לקיבוץ, ולפעמים הדודה דבורה היתה שם עם החמור והעגלה.

אחרי מסע ארוך מרמת גן (שם גרים אימו של שמריהו, אחותו גיסו והאחיין – אני) הביקור אצל הדוד שלי שמריהו, מתחיל בארוחה כמנהג ה"פולנים" (שמריהו יליד רוסיה הלבנה עם השפעות פולניות) בחדר הזעיר שלו ושל הדודה דבורה.  ככה זה כשהדוד הוא כמו אבא שני – דואג שהעירוני הרזה ישמין (מיד) בקיבוץ שהיה עשיר בבשר עוף וביצים (מהלול של דבורה)  ודבורה בדרכה השכלתנית מכניסה איזון לתהליך.

 שמריהו, קיבוצניק אמיתי - כזה "של פעם"- שומר בחדר כרכים של "משמר לילדים" על מנת לרעיף על אורחים צעירים מרוח השומר הצעיר.

ערך השוויון בקיבוץ נשמר באדיקות. כשאבי חזר ממסע בחול, וביקש להעניק לשמריהו ודבורה מפלאי הטכנולוגיה – רדיו טרנזיסטור – סרבו שניהם, בעדינות שאפיינה אותם, להכניס לחדר הקטן קידמה שחברים אחרים לא זכו לה – אני זכיתי ברדיו הנייד!!

אהבתי את שמריהו דודי, ואת דבורה דודתי, גם אמא שלי אהבה את רעיון הקיבוץ, כזה שאיפשר לה להעניק לי "קייטנה" בחדר הקטן של דבורה ושמריהו וגם לפעמים בחברת הילדים בקבוצת XXX

את ה"קייטנה" ביליתי בעקבותיו של שמריהו של מסגריה, של דוד הקיטור – כל הליכה לחדר האוכל או לסרט על הדשא תמיד כללה ביקור בחדר הקיטור.

הביקור בסוף היום  במקלחת הציבורית (עם קפקפי העץ הגדולים) לא היה מושלם מבלי הצצה לדוד הקיטור הסמוך – ממש " דוד קיטור" .

זכרונות מבית היוצר, המסגריה – תמונה של שמריהו עם מסכת ריתוך מאלתר ומחבר ממש כמו אחיו העירוני  – שניהם מאלתרים, יוצרים בברזל.

איש צנוע ומקפיד בלבוש היה שמריהו. כשהגיע לעיר לבש את מיטב מחלצותיו –את הסוודר הדהוי , לבש במהופך , מגיעים העירה מגונדרים.

שמריהו ודבורה - החלוצים לפני המחנה, עלו ארצה לפני כל המשפחה , היו הם שהעניקו "סרטיפיקטים" לעליה להוריו, אחיו ואחותו שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השניה.

דבורה דודתי – ים של חוכמה ושקט. מטפחת לראשה ונעלי חלוצים לרגליה –היא הדמות המשתקפת בתמונות התקופה של חלוצים וערכים.

התרנגולות בלול ידעו שדבורה תדאג לכל מחסורן – ניהול הלול תפקיד אחראי , גם תפעול ותחזוקת הרכב (חמור ועגלה) היו משימה שדבורה נהגה בה, ממש כמו שמריהו בטרקטור של המסגריה.

הקיבוץ "שלי" הם שמריהו בן מסור, אח אוהב, דוד - בן דור שחלף – דודתי דבורה אשת חיל – זכרונות מימים ואנשים של צינעה, ומחוייבות לכלל ולאהוביהם.


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב