חסר רכיב

אשכנזי ויקטוריה (אמה של מרים בן-מיור)

אשכנזי ויקטוריה (אמה של מרים בן-מיור)
כ"ד אב ה'תרנ"ו - כ"ז שבט ה'תשמ"ג
03/08/1896 - 10/02/1983

ויקטוריה נולדה בעיר פלבן שבבולגריה. להוריה קראו רחל ויצחק לוי. אביה של ויקטוריה היה פחח מעולה שבנה תנורים, מרזבים ועוד מתקנים נחוצים לבית. היתה לו גם חנות לתנורי בישול ותנורי חימום. הבית בו ויקטוריה גדלה היה צמוד לבית הכנסת ודרך החלון ניתן היה לשמוע את הזמירות והתפילות. לוויקטוריה היו שני אחים, סמי ובן-ציון, שעלו עם השנים ארצה והיו מרבים לבקר בעין-שמר. היא סיימה לימודי גימנסיה בפלבן ואז נשלחה לסופיה, עיר הבירה, שם למדה שלוש שנים בקולג' צרפתי לנערות. מרים העידה על אמה שהיא היתה אשה משכילה מאוד. בנוסף לבולגרית ולדינו, דיברה צרפתית וגרמנית, שלמדה בצעירותה; אך העברית היתה לה יותר קשה מאחר שעלתה ארצה רק בשנות החמישים לחייה.

 

התחתנה בשנת 1921 עם חיים אשכנזי, שהיה רב בקהילות יהודיות שונות בבולגריה, ולכן הם נדדו מעיר לעיר. נולדו להם שתי בנות, מרים ורחל, אותן שלחו כנערות לפלשתינה במהלך מלחמת העולם השניה. מרים (לימים בן-מיור) עלתה ב-1942 והשתקעה בעין-שמר ורחל (לימים בן-חיים) עלתה ארצה כשנה אחרי אחותה והשתקעה בקיבוץ רמות-מנשה. ויקטוריה וחיים עברו את המלחמה בבולגריה, עלו ארצה כמה שנים אחרי קום המדינה (בעליה עם עוד יהודי-בולגריה רבים) וחיו בעין-שמר עד מותם. הם לא נהיו חברי-קיבוץ אלא התקבלו במעמד של "הורים של חברים", כפי שהיה נהוג אז. ויקטוריה עבדה במשך שנים במחסן הבגדים, שם היתה מתקנת בגדי-חברים ותופרה כפתורים שנפלו מבגדים. היא זכורה כאשה נעימת-הליכות.

 

חיים נפטר בשנת 1962 וויקטוריה חיתה 21 שנה אחרי מות בעלה. היא זכתה לשישה נכדים ומספר נינים בחייה. אחת מניניה, יסמין, כינתה אותה "סבתא לבנה" כיוון שהיתה לה עוד  סבתא בעין-שמר. ויקטוריה נפטרה בשנת 1983 ונקברה לצד בעלה חיים בבית העלמין של עין-שמר.

 

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב