קיבוץ עין שמר
קיבוץ עין שמר
חסר רכיב

האחד במאי לדורותיו -כתב רפי שפירא ז"ל | חמי סל

שנות ה- 30-40
עצרת במועצת פועלי כרכור בהנהגתם של שפיץ שוורץ ושותפיהם, עבודה עברית, הבוז ל"בועזים". בעלי הגוף ב"פלוגות הסדרן" של "הפועל" שוברים הפגנות הרוויזיוניסטים בעזרת נבוטים ממקלות של טוריה. ממעל שמש מאי קופחת וים של דגלים אדומים.
שנות ה- 50
חנה לולי משכימה קום את הילדים. חולצות לבנות ועניבות אדומות. "רונו, רונו עמלים, כי קורא לנו הדגל!". הפאשיזם מוגר. האחים הגדולים צועדים בחוצות הערים, זהו לנו גם ה"אחד במיים", יום פתיחת הבריכה (ומאי של אז, תמיד לוהט). המִפקד, שורות סדורות. רטט בגוו למשמע פקודותיהם החדות של משה מרקמן ויצחק שמי, "דום" ו"נוח!", הוראת היום בקולו הרועם של ניומקה כולנו בציפייה דרוכה לאינטרנציונל, הו אז יבקיע את ים הקולות הטנור הלירי של איז'ק. בחדר האוכל מוגשת סילקייה, וממעל שלל דגלים אדומים והגדול מכולם הוא זה המתנוסס ממרומי המגדל.
שנות ה- 60
מִסדרים ועצרות מרכזיות. במפקד כבר לא עומדים בשורות ישרות, האם הפעם תבגוד החצוצרה באמנון?. הוראת היום נשמעת מעט פאתטית, וכמותה פקודות "דום" ו"נוח" בקול הולך ונסדק. מאי עודנו חודש חם והבריכה נפתחת. גם הסילקייה מוגשת. קיץ 67 ואביבה של פראג, העמו מעט מזוהר החג, שועלי עוד מצליח להניף את הדגל במרומי המגדל. קולו של איז'ק עדיין צלול ונישא עם שירת ההמנונים.
שנות ה- 70
השורות במפקד מידלדלות, קולו של ניומקה הונמך, שמוליק מבקש ממני להניף את הדגל על המגדל. הקן השומרי מייצגנו בעצרות ואוטובוס יוצא עם החברים למצעד המרכזי בעיר. השמש קופחת אך אין אחראי לבריכה שיפתחנה. הסילקייה מוגשת והאמרילוס של עלית מפאר את שולחן הצהריים. קולו של איז'ק עודנו מהדהד בצלילותו מעל ראשי המתפקדים.
שנות ה- 80
אני וחמי הצעיר, הנושאים בנטל הנפת הדגל מראש המגדל. אוטובוס ריק למחצה, משותף לעין-שמר, גן-שמואל, מענית וברקאי, נוסע לעצרת. מאי כבר חודש קריר והבריכה נפתחת ביוני. ניסיונות אחרונים ללכד את השורות למפקד. החצוצרה של אמנון התייבשה זה מכבר, וכמותה נדם קולם של משה וניומקה. הסילקייה שומרת אמונים לחג ומוגשת. לצידה בגאון והדר האמרילוס של עלית. קולו של איז'ק עוד נישא וצלול.
שנת 1997 – 70 לעין-שמר
מגדל המים מיותם מדגלים. שועלי כבר לא איתנו, שחר החמוד לא הסכים בשום פנים לאבא חמי לטפס על סולם המגדל הגבוה. קולו של איז'ק נדם זה מכבר, האמרילוס של עלית נגנב כבר בשנה שעברה, ורק הסילקייה מוגשת. אבל הרי היא מוגשת כבר כל ימות השבוע. בסילבסטר של האחד בינואר ננוחם.
נכתב ב-1997 ע"י רפי שפירא ז"ל, בן וחבר קיבוץ עין שמר לציון שנת ה-70 לקיבוצנו והופיע בספר "שבעים שנים -שבעים פנים" של שאול קנז לכבוד שנת השבעים של "הקיבוץ הארצי - השומר הצעיר" בהוצאת יד יערי- גבעת חביבה جبعات حبيبه - קבוצת חבצלת Havatzelet Group - השומר הצעיר - Hashomer Hatzair

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב