קיבוץ עין שמר
קיבוץ עין שמר
חסר רכיב

יעלו ויבואו הצברים החדשים

רעין צבר של תנועת הצופים ציין באירוע חגיגי שהתקיים ביום חמישי שעבר 30 שנה להיווסדו ואת פתיחת מסלול העלייה הנוכחי, במסגרתו הגיעו 300 עולים חדשים. העולים, צעירים וצעירות מ-27 מדינות, הגיעו במטרה להיקלט בקיבוצים המארחים שלהם, להשתתף בתוכנית הכנה לקראת גיוס לצה"ל ולהתנדב לצבא כחיילים וחיילות בודדים
העולים החדשים שהגיעו במסגרת גרעין צבר כדי להתגייס לצה"ל כחיילים בודדים. צילום: עודד אנטמן.
העולים החדשים שהגיעו במסגרת גרעין צבר כדי להתגייס לצה"ל כחיילים בודדים. צילום: עודד אנטמן.

באירוע השתתפו, בין היתר, שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, מפקד מיט"ב, אל"מ אלון מצליח, ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, רז פרל, יו"ר תנועת הצופים, אלעד סנדרוביץ, מנכ"ל עמותת צופים צבר עולמי, שרה עברון, מזכ"לית הקיבוץ הדתי, ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, רונן כהן וראש האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון, משה צין. נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ראש הממשלה, ח"כ נפתלי בנט ושר החוץ, ח"כ יאיר לפיד, שלחו ברכה מצולמת שהוקרנה באירוע ששודר אל קהילות יהודיות ואל שבטי צופים צבר בכל רחבי העולם.

במהלך השנים הגיעו באמצעות גרעין צבר 6000 צעירות וצעירים יהודים מרחבי העולם במטרה להתגייס לצה"ל לתפקידים משמעותיים בתור חיילים בודדים. בהתרגשות שיא, לאחר תהליך מאתגר בצל מגפת הקורונה ומאפייניה הקשוחים, הגיעו לארץ 300 עולים חדשים מכל העולם (עליה של 10% משנים קודמות) שהשתתפו בטקס פתיחת גרעיני הקיץ של צבר. לראשונה, נפתח גרעין צופים צבר ייעודי לעולים ועולות חדשים מארצות דרום אמריקה. הטקס המסורתי והחגיגי היה שיאו של תהליך בחירה עמוק של משתתפי התכנית, שהחל עוד בשנה שעברה במדינותיהם. העולים החדשים עברו טרם בואם תהליך מיון וגיבוש שכלל היכרות עם התכנית ולימוד על צה"ל, ישראל ואתגרי העלייה. כמובן שכולם וכולן התחסנו בפני הקורונה ושהו בבידוד כנדרש בטרם הגיעו לאירוע נרגשים, מלאי חדוות נעורים, ברק בעיניים ומוטיבציה בשמים להתחיל את צעדיהם הראשונים בארץ. 

כ-200 מבין העולים יתחלקו לתשעה גרעינים בקיבוצים, והיתר יגיעו לגרעין צבר ברעננה. בין הקיבוצים הקולטים ישנם קיבוצים ותיקים הממשיכים במסורת הקליטה המרגשת, ובהם ארז, עין החורש, להב, טירת צבי, סעד, כפר מסריק ומולדת, ושני קיבוצים חדשים שהצטרפו השנה בחדווה ובנכונות, חצור וצרעה, במסגרת פיילוט משותף של רשות מקרקעי ישראל והתנועה הקיבוצית המגדיר את מגורי החיילים כ"מבנה לשימוש חברתי" אשר אינו על חשבון מגורי בני ובנות הקיבוץ.

כל העולים והעולות של גרעין צבר שואפים להתגייס לצה"ל בתפקידים קרביים או משמעותיים. 89% מהגברים בעלי הפרופיל הקרבי בגרעין צבר משרתים בתפקידי לוחמה (שהם 78% מתוך כל הגברים בגרעין צבר), ו-40% מהנשים בעלות הפרופיל הקרבי משרתות בתפקידי לוחמה.

ראש הממשלה, ח"כ נפתלי בנט, בירך באמצעות סרטון ששלח את השותפים להעלאת וקליטת העולים שמאפשרים להם להשאיר את משפחותיהם בתפוצות ולהתגייס לצה"ל בתור חיילים בודדים. בנט איחל בהצלחה לעולים שהגיעו להתגייס, הודה להם ואמר כי כל אזרחי ישראל גאים בהם. הוא סיים במילים "תודה רבה לכם וברוכים הבאים הביתה למדינת ישראל".

מימין לשמאל: יעל אייזנר, שרה עברון וניר מאיר באירוע 30 שנה לגרעין צבר
מימין לשמאל: יעל אייזנר, שרה עברון וניר מאיר באירוע
30 שנה לגרעין צבר

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אמר בברכתו המצולמת: "אני מצדיע ומודה לכם על החלטתכם האדירה לעשות עלייה, להתגייס לצבא ולקשור את גורלכם עם מדינת ישראל. כמו אברהם ושרה, השארתם את בתיכם ומולדותיכם מאחור כדי לבוא אל מדינה ותרבות חדשות, אבל מצד שני הרווחתם משפחות חדשות - חבריכם בגרעין המשפחות המארחות בקיבוץ וכל אזרחי ישראל. אני מאחל לכם התמזגות חלקה בחברה הישראלית ושירות צבאי בטוח, מוצלח ומלא משמעות. תודה לכל אחד ואחת מכם, להוריכם, למשפחותיכם ולכל השותפים להצלחת גרעין צבר לאורך השנים".

שר החוץ וראש הממשלה החליפי, ח"כ יאיר לפיד, שלח גם הוא ברכה מצולמת ואמר: "אנחנו חולקים יחד גורל, מחשבות ואמונות וזו הסיבה שאתם כאן איתנו היום כמשפחה אחת. אני מברך אתכם על הגעתכם ושמח מאוד שאתם פה. אתם האחים, האחיות, הבנים והבנות שלנו – ברוכים הבאים!".

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, אמרה באירוע: "אנו מציינים היום 30 שנה לפעילות של חניכי גרעין צבר, גרעין שמבטא בפעילותו את המושג ציונות. חיילות וחיילים בודדים שבוחרים לעלות לישראל ולהתגייס לצבא בשביל להגן על כולנו אזרחיות ואזרחי ישראל. צה"ל הוא צבא העם, וככזה הוא מהווה את כור ההיתוך של החברה הישראלית – המתגייסים אליו מגיעים מרקעים שונים אך משרתים בו ביחד בצורה שוויונית למען מטרה משותפת: הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה. אתם, בני הגרעין, שעליתם מכל רחבי העולם היהודי ממחישים את הגיוון היפה שבעם ישראל. אני מודה לכם חיילות וחיילי גרעין צבר לדורותיהם על 30 שנות עשייה מפוארת.

משרד העלייה והקליטה בהובלתי ימשיך להיות שם בשבילכם חיילות וחיילי הגרעין כדי שאתם תוכלו להמשיך ולהתמקד במשימתכם החשובה - הגנה על ביטחונה של מדינת ישראל".  

אלעד סנדרוביץ מנכ"ל עמותת 'צופים צבר עולמי': "כל מחזור, כל גרעין וכל חייל בודד מזכיר לנו מהי הציונות האמיתית. גם אחרי 6,000 עולים, הצוות כולו מתרגש לקראת הצעירים האלה שמגיעים להגשים את חלומם להיות חלק ממדינת ישראל. אנו אסירי תודה לשותפינו במשרד הקליטה ולשרה פנינה תמנו שטה, שמסייעת בעצמה לקידום הפרויקט. התנועה הקיבוצית, הסוכנות היהודית, משרד הביטחון  ותוכנית מסע. יחד, אנחנו מצליחים להפוך את צופים גרעין לסיפור הצלחה של עלייה, התנדבות וקליטה כחלק מהחברה הישראלית".

לאחר הנאומים, דברי הברכה המצולמים וההופעות עלו ניר מאיר, שרה עברון ויעל אייזנר לחלק תשורות לרכזי הגרעינים בקיבוצים ולצוות גרעין צבר במרכז הקליטה ברעננה לאות הערכה, יחד עם ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, מנהל גרעין צבר של הצופים, אלון קובה והצוות החינוכי של צבר.

ניר מאיר: "העולים החדשים שהגיעו דרך גרעין צבר על מנת להתגייס לצה"ל מצטרפים לאלפי חניכי צבר משנים קודמות וחיילים בודדים אחרים ומוצאים, בימים אלה ממש, את ביתם בעשרות קיבוצים. הם לא חושבים שהקיבוץ מת, הם יודעים שהקיבוץ הוא הרבה דברים עבורם - בית, משפחה, קהילה, ערכים וציונות. הקיבוצים ימשיכו לתרום למדינה, כמו בעבר, באמצעות קליטת החיילים הבודדים ובעוד עשרות פרויקטים חברתיים אחרים".

יעל אייזנר מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה, שהשתתפה באירוע, סיכמה: "ביום הזה אני מצדיעה לצעירים האמיצים שעזבו בית ומשפחה ועלו לארץ לשרת בצבא, ומתחייבת שאנו, בתנועה הקיבוצית, נשמש להם בית נפלא עד הגיוס ובמהלך שירותם הצבאי, והלוואי שגם לאחריו. אני מצדיעה להוריהם על חינוך ציוני וערכי שהביאם למעמד המרגש הזה היום, וגם להם מתחייבת אני שנטפל בילדיהם ברגישות, באחריות ובאהבה רבה. כמובן ששבחים אינספור מגיעים לקיבוצים המארחים את גרעיני צבר, שנכון להיום פועלים ב-25 קיבוצים. זוהי עשייה רחבה כל כך, לה שותפים מאות חברים וחברות מכל הקיבוצים. גדולתה של התנועה הקיבוצית באה לידי ביטוי גם בעשייה זו.

השנה, ציינו בטקס 30 שנות עשייה מרגשת ושותפות אמת בין התנועה הקיבוצית ותנועת הצופים במשימה של קליטת עלייה והענקת בית חם בקיבוצים. אלפי חיילים בודדים התארחו אצלנו בזכות המפעל הזה, רואים בקיבוץ תחנה משמעותית בחייהם וקוראים לה "הבית שלי". שיתוף הפעולה מעמיק ומשתדרג ושביעות הרצון של מצד כל הגורמים והשותפים למפעל היא העדות שאנו בדרך הנכונה. יחד נמשיך, נעשה ונצליח"

חסר רכיב