קיבוץ עין שמר
קיבוץ עין שמר
חסר רכיב

לנו בני האדם יש את היכולת לבחור בין טוב ורע, כי אנחנו יודעים מה טוב ורע. ולכן גם צריכים לבחור, כי חייבים לבחור. אורי בוחר, בוחר בטוב

ב15 בסמפטמבר 1939 נכבשה העיר פשמישל שנמצאת בפולין על גבול אוקראינה, על ידי הנאצים. הלכה למעשה זה היה סופו של הקן של השומר הצעיר בעיר אשר מנה כ300-400 חניכים, אין הרבה עדויות לגורל החניכים וסביר להניח שרובם עברו כמה שנים מסוייטות עד שמצאו את גורלם המר.
83 שנה שנה אחרי, רוחות המלחמה נושבות עדיין באירופה, אומנם הפעם מהכיוון השני, עם תחילת המלחמה תנועת השומר הצעיר אשר מפעילה קנים באוקראינה הבינה שאי אפשר לעמוד עוד מהצד, אחרי עזרה טכנית והומניטרית לחניכי התנועה התנועה הקימה במחנה הפליטים הקרוב לגבול מרכז לילדים ונוער, מתוך הבנה שמעבר לעזרה הומניטרית, הכנסת ציוד לתוך המדינה, השגת ויזות זמניות לאירופה חשוב לייצר אלטרנטיבה וחוויה מחסנת ומעצימה לילדים - השומר הצעיר חזר לפשמישל.
בלב המחנה לפליטים בפשימשל - התחנה הראשונה של המשפחות שברחו מהמלחמה נמצא לו המרכז לילדים: צבעי אוקראינה, שומריות (חולצות תנועה) וכמות בלתי נגמרת של משחקים עוטפים את המרכז, במשך חודש וחצי מפעילים אותו מתנדבים מהתנועה העולמית של השומר הצעיר, מהתנועה הישראלית ושותפים שהצטרפו למען המטרה המשותפת וכך הכירו את התנועה.
אנחנו מצליחים פה לפעמים לרגע ולפעמים לכמה שעות לגרום לילדים מעט לשכוח את ההמולה שמתרחשת בחוץ, למתבגרים, המתנדבים דוברי השפה נותנים מקום לשתף את רגשותיהם ומחשבותיהם.
אפשר להגיד שמהחדר של השומר הצעיר יוצא אור לכל המחנה, אין תחליף לאמא שמתרגשת ומצלמת את הבן שלה מקפץ ושמח, אולי בשביל שיהיה זיכרון מתוק, אולי בשביל האבא שחויב להישאר בגבולות המדינה, ואין תחליף הנאה חסרת המעצורים של ילדים קטנים שיכולים בתוך התופת להתלהב מהמשחק או הריקוד הכי קטן, אין תחליף לקצת שגרה במציאות של בריחה, כל בן אדם צריך ביטחון ואדם הוא אדם לא משנה כמה קטן הוא.
השומר הצעיר חזר לפשמישל, לא רק כדי לבקר באנדרטה ולחתום בספר שמות, השומר הצעיר חזר לפשמישל, בזמן מלחמה, לעשות את המעשה הראוי, להשתמש בכלים שלנו ולהגביר את האור, על הוסטים שלנו רשום "כוחות השלום" לא בטעות, למעשה הקטן של לכייף עם ילד קטן יש עולם ערכי ומוסרי מאחוריו, קן השומר הצעיר בפשמישל קם והיה 83 שנה אחרי.


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב